Friday, September 14, 2012

PILIHAN KERJAYA


Ermmm.... pelik kan , dah tua2 mcm ni baru nak pilih kerjaya ka? tapi itulah realiti yang kadang2 perlu dihadapi. Tiba2 saja di usia yg dah makin petang (bukan senja ek!) kena pulak buat analisa pemikiran. Nak dibiarkan saja tanpa susah payah mendera otak ni, takut pulak kalau2 nnt tersalah pilih.. ermm.. ok lah, buat sikit survey lah!

2 tawaran naik pangkat diterima, hakiki atau KUP?

Bismillahhirrahmanirrahimm....

Kalau Hakiki,

Jika ini jadi pilihan, maka akan termaktublah dalam diari kehidupan nanti bersara sebagai salah seorang pentadbir disekolah.. jawatan tak tau lagi ek, sbb saya taklah berminat nak menjadi Head of the School, tak sanggup nak pikul tanggungjawab keseluruhan aspek bagi satu2 sekolah. Cukuplah sekadar jadi orang nombor dua atau tiga atau ke empat pon tak apa.. (sekarang ni, no 4..) Biarlah kita jadi seorang yang masih punya bos untuk berlindung dan bukannya jadi bos tu sendiri, takuuuttt....

Kalau KUP,

Ha.. sebenarnya, inilah peluang untuk lari dari jawatan yang memeningkan kepala sekarang ni.. kot kot nanti dah tak terbawa bebanan kerja sbg pk koku ni, bleh mntak pindah sekolah lain dan tinggalkan jawatan pentadbir, jadilah seorang guru yang benar2 guru semata.. pencen sebagai guru biasa tapi dengan gred gaji yang sewajarnya.. best kan! tapii... sebenarnya bg saya ada juga kelemahannya (pendapat saya la..) jadi guru biasa tanpa jawatan diusia petang/senja agak membebankan juga, gred gaji yg tinggi akan menjadi sebab kita diberi jawatan yg agak penting disekolah, masa mengajar mungkin/tak dikurangkan so buku yang nak ditanda juga banyakkk..dan dengan pelaksanaan PBS, makiiiinnnn la pening kepala. Kalau ckgu kurang di sekolah, mungkin akan kena jadi guru kelas yg kerjanya menambun2 dan tak pernah2 habis sepanjang tahun.. rasanya dalam usia yang semakin "matang" ( hehehe...) tak tertanggung beban kerja yang menggunung ditambah dengan kerenah pelajar-pelajar sekarang. Rasanya lebih mudah mengurus guru-guru dan data daripada pelajar2 yang ramai..

Sebenarnya yang di atas adalah pendapat peribadi saya. Mungkin anda ada pandangan sendiri, pilihan ditangan masing2..

 Selamat bertugas dan selamat berkerjaya.. Adiosss!!!



No comments:

Post a Comment